آماده همکاری با پخش ها و فروشگاههای زنجیره ای

آیا مصرف گردو در شما هم باعث ایجاد حساسیت شده است؟ اگر جواب سوال شما مثبت است، احتمالا علاوه بر گردو، به انواع مغزهای خوراکی مثل فندق، بادام و موارد دیگر نیز حساسیت خواهید داشت. یکی از بهترین آجیل های درختی، گردو است که در کنار منبع غذایی ارزشمندی که دارد، می تواند باعث ایجاد حساسیت نیز شود. البته میزان حساسیت کودکان به گردو بیشتر از بزرگسالان است. برخی از افراد فقط در دوران کودکی دچار حساسیت به این ماده غذایی می شوند و در بزرگسالی این حساسیت از بین می رود. در ادامه می خواهیم به موضوع حساسیت این ماده غذایی بپردازیم.

حساسیت به گردو
حساسیت به گردو

شناخت انواع آلرژی و حساسیت های به گردو

حساسیت به گردو به دلیل ترکیباتی است که در آن وجود دارد. به صورت کلی این حساسیت را می توان در دو دسته بندی جداگانه تعریف کرد.

حساسیت به گردو درصد بالایی از افراد از نوع اولیه بوده و تعداد خیلی کمی هستند که دچار آلرژی ثانویه می شوند. برای تشخیص و درمان آلرژی به گردو باید به پزشک مراجعه کرد.

خرید مغزگردو

حساسیت به گردو چگونه بروز می دهد؟

قبل از اینکه بدانیم حساسیت به گردو چگونه بروز می دهد باید نسبت به حساسیت و علائم کلی آن اطلاعات لازم را داشته باشیم. همانطور که می دانید گلبول های سفید نقش محافظت از بدن در برابر میکروب ها و ویروس ها را دارند. این گلبول ها ممکن است برخی از مواد غذایی را نیز به عنوان میکروب تشخیص دهند. در چنین شرایطی نیز علائمی مثل تورم، التهاب، خارش و …در بدن ایجاد می شود. گردو یکی از مواد غذایی است که بدن به آن واکنش نشان داده و باعث ایجاد این علائم می شود.

علائم حساسیت به مغزگردو اکثرا در کودکان مشاهده شده و با بالا رفتن سن نیز در درصد بالایی از افراد کاهش یا از بین می رود. انواع مواد معدنی و ویتامین هایی که در گردو وجود دارد شامل آهن، روی، سلنیوم، فسفر، سدیم، کلسیم، مس، منگنز، آنتی‌اکسیدان، اسید آلفا لینولنیک و اسید چرب امگا ۳ می باشد که بدن انسان به آنها نیاز دارد. مصرف گردو باعث می شود تا درصد بالایی از نیاز بدن به این منابع و ویتامین ها تامین شود. افرادی که به این ماده حساسیت دارند، نمی توانند آن را استفاده و از این منابع بهره مند شوند.

خارش و التهاب
خارش و التهاب

روش های تشخیص حساسیت به گردو

بهترین و راحت ترین روش تشخیص حساسیت به مغزگردو، مشاهده علائم آن می باشد. از رایج ترین علائم حساسیت به این دانه روغنی می توان به کهیر، التهاب، تنگی نفس و اسهال اشاره کرد. با مشاهده هر کدام از این علائم باید مصرف گردو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کرد. آزمایش خون و علائم ظاهری فرد، از جمله راههای تشخیص نوع حساسیت در افراد است که توسط پزشک صورت می گیرد.

دلایل به وجود آمدن حساسیت

اصلی ترین دلیلی که باعث مشاهده علائم حساسیت به گردو در افراد می شود، پروتئین موجود در این دانه روغنی می باشد. گردو با ارزش غذایی بالا و طعم فوق العاده‌ای که دارد، مورد استفاده بالای افراد قرار گرفته که زمینه ایجاد حساسیت را نیز افزایش می‌دهد. حساسیت به این دانه روغنی دلایل مختلفی دارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر است.

شایع ترین علایم حساسیت افراد به گردو

اصلی ترین راه تشخیص حساسیت به گردو، مشاهده و شناخت علائم آن در کودکان و بزرگسالان است. این علائم در گروه های سنی مختلف متفاوت بوده و با توجه به شرایط بدنی افراد می تواند شدید یا خفیف باشد. ایجاد هر کدام از علائم حساسیت به گردو معمولا چند ساعت بعد از مصرف این دانه روغنی ایجاد می شود. برخی از شایع ترین علائم حساسیت به گردو شامل موارد زیر می باشند.

با وجود حساسیت به مغزگردو در بسیاری از افراد، ممکن است به دلیل ارزش غذایی این دانه روغنی نتوان مصرف آن را به کلی قطع کرد. پیشنهاد می شود در صورت مشاهده هر کدام از علائمی که به آن اشاره شد، به پزشک مراجعه شود.

آلرژی به گردو
آلرژی به گردو

روش های درمان حساسیت به گردو

بهترین راه برای کنترل حساسیت به مغزگردو، مراجعه به پزشک است که با تجویز داروهایی مثل آنتی هیستامین و برونکودیلاتور همراه خواهد بود. احتمال تزریق آدرنالین برای کسانی که علائم در آنها شدیدتر است نیز وجود دارد. افرادی که به این ماده حساسیت دارند باید گردو را از برنامه غذایی خود حذف کنند چون مصرف هر کدام از داروها فقط روی کاهش علائم تاثیرگذار است. پزشک با بررسی علائم و معاینه فرد، همیشه بهترین راهکار پیشگیری را عنوان خواهد کرد.

8 فایده گردو برای سلامتی

راهکار جلوگیری از حساسیت گردو چیست؟

درمان قطعی برای حساسیت به گردو وجود ندارد. توصیه بسیاری از پزشکان این است که مصرف گردو را از کودکی باید در برنامه غذایی قرار داد تا سیستم گوارشی و بدن انسان به مرور به آن عادت کند. البته این موضوع در خصوص تمام مواد غذایی آلرژی زا مطرح است و فقط شامل گردو نمی شود. این راهکار قطعی نیست و مصرف گردو می تواند باعث ایجاد علائم شدیدتر نیز شود. افرادی که حساسیت شدید به این ماده دارند باید از مصرف مغزگردو و مواد غذایی دیگری که پروتئین آن مشابه مغزگردو است، جلوگیری کنند.

گردو با ارزش غذایی بالا ولی آلرژی زا

یکی از پرطرفدارترین و البته خوشمزه ترین مغزیات در بین کودکان و بزرگسالان، گردو است. جدا از مشکل حساسیت به گردو که در برخی از افراد مشاهده می شود، ارزش غذایی این دانه روغنی بسیار بالا بوده و تاثیر بالایی روی عملکرد مغز و از بین بردن سلول های سرطانی دارد. از دیگر فواید مصرف گردو می توان به تنظیم فشار و قند خون اشاره کرد که نتیجه آن نیز پیشگیری از سکته قلبی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *