آماده همکاری با پخش ها و فروشگاههای زنجیره ای

گردو های خارجی که به ایران وارد میشوند، مدل های مختلفی از جمله گردوی چینی، بلغاری، آمریکایی و افغانی دارند. واضح است که این گردو ها در میان خود تفاوت های در زمینه خصوصیات ظاهری دارند؛

مهمترین تفاوت های انواع گردو های خارجی با گردو های ایرانی

تفاوت در اندازه

گردو های خارجی اغلب از نظر اندازه در مقایسه با گردو های ایرانی بزرگتر هستند و در مقایسه با یکدیگر اندازه های مشابه دارند. ولی این به استدلالی بر خوب بودن آنها محسوب نمیشود. علت این یکسان بودن در اندازه، به طور معمول بخاطر دستکاری های ژنتیکی ای است که بر روی گردو ها هنگام کشت، برای بیشتر شدن محصول اعمال شده. اما گردو های ایرانی با روش های سنتی پرورش یافته و کاملا طبیعی هستند. هرچند محصول کمتری به دست می آید، اما از نظر کیفیت، طعم، بو و عطر، و سلامی و مغذی بودن تفاوت آشکاری با گردو های خارجی دارند.

تفاوت در جنس پوست

گردو ها از لحاظ جنس پوست به دو دسته پوست کاغذی و پوست سوزنی تقسیم میشوند. پوست کاغذی به گردو هایی گفته میشود ک پوستشان به راحتی و صرفا با فشار دست ترک برداشته و بشکند و مغز آن خیلی راحت به دست آید. بر عکس آن، پوست سوزنی به مدلی از گردو گفته میشود که پوست ضخیم تری داشته و طبیعتا سخت تر شکسته میشود و به دست آوردن مغز آن، مخصوصا به طور کلی و بدون خرد شدن، کال سختی است.

اغلب گردو های خارجی پوست کاغذی هستند. گردو های ایرانی، هرچند که پوست کاغذی هم باشند، همچنان کمی پوستشان ضخیم تر بوده و شاید با فشار دست به تنها شکسته نشوند.

خرید مغز گردو ایرانی بصورت بسته بندی

تفاوت در رنگ

رنگ قهوه ای گردو های خارجی تیره تر از رنگ قهوه ای گردوی های ایرانیست. گردو های خارجی تقریبا به زرد متمایل اند، در صورتی که گردو های ایرانی قهوه ای روشن هستند.

تفاوت در طعم و میزان چربی

افرادی که گردوی خارجی استفاده کرده باشند، میدانند که این گردو ها از طعم و مزه چندان مطلوبی برخوردار نیستند و تقریبا طعمی ندارند. اما گردو های ایرانی بخصوص وقتی تازه باشند، طعمی به شدت خوب و لذیذ دارند. از نظر چرب بودن هم گردو های ایرانی اغلب از گردو های خارجی برتر و چرب تر اند.

تفاوت در قیمت

با تمام تفاسیری که از این دو مدل گردو داشتیم، جای تعجب ندارد که قیمت گردو های ایرانی از خارجی گران تر است. اگر چه گردو های خارجی یکدست تر و از لحاظ ظاهری، زیبا تر و روشن تر هستند، اما از لحاظ طعم، بو، و در کل کیفیت گردو ایرانی با گردوی خارجی قابل مقایسه نیست؛ به همین دلیل است که گردوی ایرانی طرفدار بیشتر و در نتیجه، قیمت بیشتری هم دارد.

گردوی ایرانی بهتر است یا خارجی؟

با توجه به توضیحات بالا، شکی باقی نخواهد ماند که گردوی ایرانی گزینه مرغوب تر و بهتری است. هرچند، همانطور که در ابتدا اشاره شد، گردو های خارجی نیز انواع مختلفی دارند و امکان دارد نمونه ای از گردوی خارجی به کیفیت و سلامت گردوی ایرانی نزدیک باشد، ولی در کل گردوی ایرانی مطلوب تر است.

توصیه هایی برای تشخیص گردوی ایرانی از خارجی

متاسفانه، به علت قیمت بالا و همچنین کم بودن گردوی مرغوب و تازه ایرانی در بازار، بساری از افراد سودجو، گردو های ایرانی و خارجی را مخلوط کرده و با قیمت بیشتر می فروشند، و یا گردوی خارجی را کلا به نام ایرانی ارائه میکنند.

گردو های خارجی انواع زیادی دارند، و اگر حتی کمی با آنها آشنایی داشته باشید، تشخیصشان از گردوی ایرانی برایتان راحت خواهد بود. اما مثلا گردو های چینی بیشترین شباهت را به گردو ایرانی دارند و تشخیص تفاوت شان، مخصوصا اگر مغز شده باشد، برای افراد بی تجربه سخت خواهد بود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *